Historie - Tuinvereniging Nesserlaan

Hoofdmenu:

Historie

Tot 1988 lagen er in Amstelveen op diverse locaties volkstuinen: aan de Ouderkerkerlaan, de Handweg en aan het Zwarte Pad. De Gemeente wilde deze tuinen opheffen en de tuinders onderbrengen op een nieuw aan te leggen complex. Er werd gekozen voor de huidige locatie aan de Gondel bij de Nesserlaan, goed voor 124 tuinen van 100 m2.

De instelling van een werkgroep op 30 januari 1989 was het begin van een traject met als doel de realisatie van Tuinvereniging Nesserlaan. De werkgroep werd belast met het voeren van overleg met de Gemeente, het opstellen van de Statuten en het Huishoudelijk reglement.
Na bijna een jaar was de werkgroep zover gevorderd dat op 17 november 1989 de eerste ledenvergadering kon worden gehouden. Op deze avond werd de oprichting een feit, een bestuur werd gekozen en door middel van loting werden de tuinen toegewezen.
Op 14 december 1989 werd het tuincomplex officieel overgedragen aan het bestuur. Het uitreiken van de sleutels aan de leden vond plaats op 12 januari 1990 en de officiële opening vond plaats op 8 september 1990.

We startten met 75 tuinen en groeiden in de jaren daarna naar 100 tuinen. Toen stabiliseerde het aantal tuinen. In 2006 werden er nog 6 kleinere tuinen bijgemaakt en groeide de belangstelling  zodanig, dat er werd besloten om vrijgekomen tuinen van 100 m² te splitsen in 2 tuinen van 50 m².
In 2015 bestaat de vereniging 25 jaar en telt 152 leden. En de belangstelling voor tuinieren blijft groeien en hebben we de laatste jaren een wachtlijst met 30 tot 40 reserveleden.
Als in een van de komende jaren de pony-weide beschikbaar komt, kunnen we meer mensen aan een tuin helpen.

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu